Generalinė miškų urėdija Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijaGeneralinė miškų urėdija
Kontaktai "Karštoji linija" Nuorodos Svetainės medis Neįgaliesiems
 
English version English version Versija neįgaliesiems Versija neįgaliesiems
Paieška
 
Struktūra ir kontaktai
Teisinė informacija
Veikla
Naujienos
Bendradarbiavimas
Žiniasklaida
Valstybiniai miškai
Informacija
Medžioklė
Paslaugos
Renginiai
Konkursai ir priėmimai į laisvas darbo vietas
Klausimai
AMEPS

Valstybės biudžetinė įstaiga
Smolensko g. 15, 03201 Vilnius
Tel.   (8 ~ 5) 273 4021
Faks. (8 ~ 5) 273 4004
El.paštas: info@gmu.lt
Juridinių asmenų registras
Kodas: 193257730

 
Pažinkime išskirtinius medžius

Žiniasklaida

Spausdinti Spausdinti

Svetainės medis Žiniasklaida



2011 m. sausio 10 d.

Reglamentu siekiama pažaboti nelegaliai paruoštos medienos patekimą į ES rinką

"Mūsų girios", 2010 / 12

Neteisėtas miškų kirtimas ir medienos ruoša – plačiai paplitusi problema, kuri kelia didelį susirūpinimą tarptautiniu mastu. Ji kelia didelį pavojų miškams, nes skatina miškų naikinimą, kelia grėsmę biologinei įvairovei, žlugdo tvarų miškų tvarkymą ir miškų plėtrą. Šis neigiamas reiškinys ypač paplitęs Afrikos ir Lotynų Amerikos šalyse. Europos Sąjungoje neteisėtų kirtimų mastai palyginus su minėtomis šalimis maži, o Lietuvoje pastaraisiais metais neteisėtos medienos ruoša – retas reiškinys. Valstybinės miškų tarnybos duomenimis, Lietuvos miškuose kasmet neteisėtai paruošiama tik 0,2 proc. medienos. Nors Europos miškams nykimas negresia, Briuselis priėmė ryžtingą sprendimą kovoti su miškų naikinimu tarptautiniu mastu ir uždrausti neteisėtai paruoštos medienos patekimą į ES rinką.
2010 m. spalio 20 d. Europos Parlamentas kartu su Taryba patvirtino ES Reglamentą, kuriuo nustatomos veiklos vykdytojų, pateikiančių rinkai medieną ir medienos produktus, pareigos. Šis reglamentas, Europos Sąjungoje įsigaliosiantis 2012 m. birželio 3 d., bus tiesiogiai taikomas ir Lietuvoje.

Reglamento esmė ir įgyvendinimo pasekmės

Reglamentu nustatomos medienos tiekėjų, tiekiančių medieną ir jos produktus ES rinkai, pareigos. Medienos tiekėjai privalės užtikrinti, kad mediena pagaminta laikantis reglamente nustatytų reikalavimų. Įgyvendinant reglamentą bus įsteigtos arba paskirtos valstybinės institucijos, kurios kontroliuos, ar tiekėjai vykdo minėtus reikalavimus. Taip pat bus sudarytos galimybės Bendrijoje steigtis nevyriausybinėms stebėsenos organizacijoms. Šios organizacijos bus kuriamos tam, kad tiekėjų užsakymo pagrindu atliktų reikiamas procedūras, pvz., neteisėtos medienos ruošos rizikos analizę. Šių organizacijų veikla bus panaši į miškus sertifikuojančių organizacijų. Skirtumas tas, kad medienos tiekėjai galės patys parengti deramo patikrinimo sistemas ir atlikti reikiamas procedūras. Už reglamente nustatytų įsipareigojimų nevykdymą medienos tiekėjams bus numatytos sankcijos.
Galbūt dar anksti kalbėti apie reglamento įgyvendinimo pasekmes, bet jau dabar aišku, kad reglamentui įgyvendinti reikės paskirti atsakingas institucijas. Miško savininkams ir valdytojams teks prievolė įrodinėti, kad jie nenaikina miškų ir kad jų miškuose paruošta mediena tinka ES rinkai.

Lietuvos pozicija

Reglamento svarstymo metu Aplinkos ministerijos Miškų departamento atstovai ne kartą išreikė oficialią Lietuvos poziciją. Lietuva pritaria kovai su nelegaliai pagaminta mediena, bet, Lietuvos nuomone, reglamente numatytos priemonės dubliuos nacionalinio patikrinimo sistemas. Miškų įstatymas, miškotvarkos projektai, leidimų kirsti mišką išdavimo sistema sudaro sąlygas legalios medienos ruošai Lietuvoje. Todėl reglamento įgyvendinimas Lietuvoje ne tik neduos teigiamo efekto, bet nustatys naujas prievoles miško savininkams ir medienos perdirbėjams, padidins medienos ir jos produktų gamybos kaštus, sumažins paklausą rinkoje ir paskatins produktų, kurie mažiau draugiški aplinkai, vartojimą.
Miškų departamento atstovai pasiūlė reglamente nustatyti išimtį tiems ūkio subjektams, kurie tiekia medieną Bendrijos rinkai, vadovaudamiesi nacionaline patikrinimo sistema. Komisijos nuomone, jeigu veiksmų būtų imtasi tik nacionaliniu lygmeniu, gali iškilti kliūčių laisvam prekių judėjimui ir gali būti iškreipta konkurencija ES rinkoje, todėl vienodų priemonių turėtų būti imtasi visose ES šalyse. Lietuvos pozicijai pritarė kaimynai Latviai ir Lenkai bei keletas Vakarų Europos valstybių. Į šių šalių nuogąstavimus Europos Taryba atsižvelgė iš dalies. Taryba nusprendė, kad reglamento įgyvendinimo metu Europos Komisija stebės medienos rinką ir esant reikalui priims deleguotuosius teisės aktus, kurie palengvins naštą mažas valdas turintiems miško savininkams ir medienos perdirbimo įmonėms.

Reglamento įgyvendinimas

Reglamente nustatyta, kad Europos Sąjungos šalys turi sukurti deramo patikrinimo sistemą, paskirti kompetentingas institucijas ir ateityje rengti ataskaitas. Už reglamento įgyvendinimą Lietuvoje atsakingos Aplinkos, Ūkio ir Finansų ministerijos. Šioms institucijoms iki 2012 m. teks paplušėti ir sukurti nacionalinę deramo patikrinimo sistemą, kuri užtikrins, kad mūsų miškuose pagaminta ir į Lietuvą importuojama mediena bei jos produktai pagaminti teisėtai.
Po 2012 m. birželio 3 d. Europos Sąjungoje įsigaliojus reglamentui, medienos gamintojams ir importuotojams teks įrodyti, kad mediena pagaminta teisėtai ir gali būti pateikta į ES rinką. Galbūt nėra ko nuogąstauti tiems, kurie iki šiol teisėtai gamino ar importavo medieną, vadovaudamiesi visais teisės aktas, o pasistengti teks miškų naikintojams.


Gediminas Jasinevičius
Miškų departamento
Miškų ūkio plėtros skyriaus
vyr. specialistas

     
« Atgal | Į viršų Informacija atnaujinta: 2011 01 10
ALIS
Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytojų skaitliukai
     
© Generalinė miškų urėdija Sprendimas: Infoluitai
"pilk">Infoluitai